الگوریتم پاندای گوگل (Google Panda)
بروزرسانی الگوریتم Google Panda باعث افزایش ترافیک ارگانیک و رتبه بندی سایتهایی می شود که از نظر محتوایی دارای کیفیت بالا و اورجینال هستند و این خود باعت تقویت انگیزه و تشویق این سایت ها برای تولید محتوای باکیفیت و اصیل می شود از طرفی باعث کاهش حضور وب سایت های با کیفیت پایین در نتایج جستجوی ارگانیک Google می شود که در ابتدا با نام “Farmer” نیز شناخته می شد. به گفته گوگل ، هنگام اجرای نسخه اولیه این الگوریتم تا 12 درصد از نتایج جستجو به زبان انگلیسی را تحت تأثیر قرار داده است. از سال2011 تا سال 2015 حدود 28 اپدیت برای الگوریتم پاندا توسط گوگل منتشر شده است .
چه چیزی پاندا را فعال می کند ؟
الگوریتم پاندا به شماری از پدیده های مشکل ساز در صفحات نتیجه موتور جست و جوی گوگل پرداخته است که درادامه به آنها اشاره می کنیم :
• محتوای کم ، ضعیف و نامربوط :
صفحات ضعیف و نامربوط به موضوع و در شرایطی ارتباط خیلی کم همراه با منابع ضعیف . مانند صفحات بررسی وضعیت سلامتی با این ویژگی که در هر صفحه تنها چند جمله وجود داشته باشد.
• محتوای کپی و تکراری :
محتواهای کپی که در اینترنت در بیش از یک صفحه وجود دارند . اگر محتوای تکراری در چندین صفحه داشته باشید مشکل محتوای تکراری حتی می تواند برای سایت خودتان هم اتفاق بیفتد به این مثال توجه کنید : فرض کنید شما یک شرکت تمیز کننده دودکش های منازل هستید و در چندین شهر فعالیت می کنید و برای هر شهر یک صفحه ایجاد کرده اید اما با محتوای تکراری یعنی برای همه صفحات یک شرح کار را نوشته اید و فقط نام شهرها در هر صفحه را تغییر داده اید ! اشکال همینجاست الگوریتم پاندا برای صفحات تکراری یا کپی یا حتی صفحات کپی با کمی تغییر فعال می شود.
• محتوای بی کیفیت :
صفحاتی که ارزش کمی برای خوانندگان خود قائلند زیرا اطلاعات عمیقی ندارند.
• عدم اعتبار / قابلیت اطمینان :
مطالب و محتواهایی که از منابع تایید شده و مورد اطمینان نباشد. یک نماینده از گوگل اظهار داشت : ” سایت هایی که قصد دارند تحت تاثیر الگوریتم پاندا قرار نگیرند ، باید به گونه ای فعالیت کنند که به عنوان منابع و مراجع معتبر و مطمئن در موضوع خود قلمداد شوند به طوری که خواننده با دریافت اطلاعات تا حدی حس اطمینان و اعتبار کند که حاضر باشد اطلاعات حساب بانکی خود را با شما به اشتراک بگذارد. “
• مزرعه محتوا (Content Farming):
تعداد زیادی صفحات با کیفیت پایین هستند که اغلب از وب سایت های دیگر کپی می شود. به عنوان مثال ، یک مزرعه محتوا ممکن است وب سایتی باشد که تعداد زیادی از نویسندگان را استخدام می کند تا هرنوع مطلبی در انواع زمینه های مورد جست وجوی موتورهای جستجو را ایجاد کنند. محتوایی که تولید می شود برای خوانندگان فاقد اعتبار و ارزش است زیرا هدف اصلی آن است برای دستیابی راحت به رتبه بندی موتور جستجو برای هر اصطلاح قابل تصور و مورد جست و جو است.
• عدم تناسب تبلیغات سایت نسبت به محتوا :
صفحاتی که تبلیغات آنها بسیار بیشتر از محتوای اصلی آن باشند یکی از ویژگی هایی است که پاندا جذب آن می شود.
• تولید محتوای بی کیفیت توسط کاربر (LQ-UGC)
(low qualiy user generated content) نمونه ای از این محتواهای با کیفیت پایین یا گاها بی کیفیت که توسط کاربر تولید می شوند ، می توان به وبلاگی اشاره کرد که تمام پست های کاربران مهمان خود را منتشر می کند که کوتاه ، کم ارزش و پراز اشتباهات املایی و دستوری و فاقد اطلاعات و منابع معتبر هستند .
• محتوای کم کیفیت در اطراف پیوندهای وابسته :
محتوای ضعیف در اطراف لینک هایی که به برنامه های تبلیغاتی هزینه بر اشاره دارد.
• وب سایت هایی که توسط کاربران مسدود شده اند :
سایتهایی که کاربران مستقیماً در نتایج موتورهای جستجو مسدود می کنند (منظور ربات ها نیستند) یا با استفاده از افزونه های مرورگر این کار را انجام می دهند که نشان دهنده کیفیت پایین آن سایت از نظر محتوایی است.
• عدم تطابق موضوع جستجوگر با محتوا :
صفحه هایی که “اطمینان” می دهند در صورت کلیک بر روی نتایج جستجو ، پاسخ های مربوطه را ارائه دهند ، اما در انجام آنها موفق نمی شوند. به عنوان مثال ، ممکن است یک صفحه وب سایت تحت عنوان ” کوپن تخفیف 100 % برای غذا ” باشد ، اما اگر روی آن کلیک کنید ، کوپنی وجود ندارد یا فقط تبلیغاتی وجود دارد که منجر به نارضایتی کاربر می شود.
از کجا بفهمیم الگوریتم پاندا روی سایتمان تاثیر داشته است؟
یک نشانه احتمالی که می توانیم با توجه به آن بگوییم مجازات پاندا روی سایت ما اثر گذاشته است ، افت ناگهانی میزان بازدید ارگانیک و رتبه بندی در موتورهای جستجو است که با تاریخ مشخص به روزرسانی الگوریتم ارتباط مستقیم دارد.
اگرچه بسیار حیاتی است که تمام مواردی که باعث افت بازدید ارگانیک یا رتبه سایت می شوند را بررسی کنید . این موارد شامل حضور یک رقیب قدرتمند در بازار ، گزارش های کاربران که باعث جریمه شما می شوند (برای مشاهده و رفع مسائل گزارش شده ، گوگل سرچ کنسول را بررسی کنید) ، افت های فصلی که معمولا به علاقه کاربران مربوط است (مثلا افت فروش وسایل گرمایشی در تابستان) یا کلا الگوریتم دیگری از گوگل که آن را با پاندا اشتباه گرفته اید ! مثل پنگوئن.
هنگامی که یک به روزرسانی شناخته شده و مهم اتفاق می افتد ، مهم است که اسناد و داکیومنت مربوط به آن را مطالعه و بررسی کنید تا متوجه شوید که سایت شما نیز مورد تاثیر قرار می گیرد یا خیر . اگر رتبه بندی و یا کاهش ترافیک ارگانیک سایت شما از تاریخ مشخصی اتفاق افتاده است ، بهتر است تاریخ انتشار به روزرسانی های مهم گوگل را بررسی کنید تا دریابید که این افت ها از به روزرسانی جدید گوگل است یا مشکل دیگری وجود دارد که سریعا اقدام به رفع آن کنید .
الگوریتم گوگل پاندا – Panda پنالتی سایت هایی با محتوای کوتاه، بی کیفیت، اسپم و تکراری (فوریه 2011)
چگونه سایتی را که مورد تاثیر پاندا قرار گرفته بازیابی و بهبود ببخشیم؟
در بحث گسترده سئو، به الگوریتم پاندا لقب فرار ناپذیر داده اند و بازیابی و بهبود سایت پس از حمله پاندا بسیار دشوار خواهد بود . با این حال ، با توجه به اینکه پاندا بیشتر نسبت به ویژگی های کیفی و ارزشی وب سایت و محتوا حساسیت دارد ، مراحل بهبودی تنها به بهبود کیفیت وب سایت و محتوا برمی گردد یعنی اگر وب سایت و محتواهای خود را بهبود ببخشید ، می توانید از الگوریتم پاندا رها شوید! اقداماتی که باعث بهبود سایت می شوند:
• مزارع تولید محتوا را رها کنید .
• بازنگری محتوای وب سایت برای کیفیت ، سودمندی ، ارتباط با موضوع ، قابلیت اطمینان و داشتن صلاحیت و اعتبار
• برای قرار دادن تبلیغات در سایت خود وسواس باشید ! همیشه تناسبی میان محتوا و تبلیغات قرار دهید به گونه ای که نسبت محتوا بیشتر از تبلیغات های پیوند دار باشد.
• اطمینان از منطبق و مرتبط بودن محتوای صفحه ارائه شده با درخواست کاربر
• حذف کردن یا بازنگری مطالب با درون مایه های کپی
• بررسی دقیق و ویرایش محتوای تولید شده توسط کاربر و اطمینان از اصل بودن ، بدون خطا بودن و مفید بودن آن که در یک کلمه ارزشمند بودن آن برای بازدیدکنندگان
• استفاده از ابزارها و برنامه های کمکی برای جلوگیری از نمایه سازی تکراری یا تقریباً تکراری محتوای وب سایت یا سایر ویژگی های که می توانند دردسر ایجاد کنند
به طور خلاصه، وب سایت هایی که دائما محتوای اورجینال و با کیفیت بالا منتشر می کنند، ترس کمی از این به روزرسانی دارند، اما اگر وب سایت شما اقداماتی مشکل ساز را انجام داده باشد، ممکن است در برخی موارد توسط پاندا مورد حمله قرار گرفته باشد. از دیدگاه عملی و بازاریابی، بهترین امید شما برای جلوگیری از اثر پاندا ایجاد یک برند تجاری است که به عنوان یک مرجع در زمینه خود شناخته شود و ایجاد وب سایت که محتوای آن از نظر کیفی از ارزش بالایی برخوردار باشد تا بتواند به یک منبع و مرجع قابل اتکا و دارای صلاحیت تبدیل شود.