تازه ها

گوگل کافئین ( Google Caffeine )

آیا گوگل کافئین – Google Caffeine یک الگوریتم است یا خیر؟!

در سال 2009 مطمئنا یک اتفاق بزرگ برای کل صنعت بازاریابی جستجو در گوگل با انتشار اپدیت گوگل کافئین، بود. جستجوی محتواهای موجود به طور زنده در همه مراکز داده و برای همه نسخه های زبانی جستجوی گوگل زنده اتفاق افتاد!

گفته می شود کافئین 50٪ نتایج جدید از سیستم نمایه سازی قبلی را ارائه می دهد و طبق گفته گوگل “این بزرگترین مجموعه محتوای وب ارائه شده است”.

گوگل کافئین چیست؟!

اولین بار در آگوست 2009 ، کافئین ، زیرساخت جدید فهرست بندی وب محتوا را ارائه نموده است که برای ارائه نتایج سریعتر و تازه تر طراحی شده است و به Google امکان می دهد در صفحات وب بیشتری را جستجوی و نمایه سازد و برای اولین فهرست جدید برای جمع آوری بازخورد از وب مسترها و کاربران قدرتمند استفاده کرد. پس از انجام برخی آزمایشات ، کافئین در یک مرکز داده قرار گرفت. و از آگوست 2009 زیرساخت استاندارد در تمام ویژگیهای جستجوی Google بوجود آمد.

img

گوگل کافئین چگونه کار می کند؟!

قبل از آنکه گوگل از آپدیت کافئین گوگل استفاده کند، شاخص خود را در بخشهای G-botبه روز می کرد مجموعه ای از صفحات وب ( حدوداً 10٪ از وب) را هر شب را بررسی و به استخراج مطالب و اطلاعات اضافی درباره آن مانند متون های موجود برگشت به لینک های ورودی و سایر منابع پرداخته و مشخص می کند که صفحه مربوط به چه موضوعاتی است. صفحات پردازش شده باید در صف به انتظار اضافه شدن به فهرست می بودند.و باید این انتظار در صف به اتمام میرسید و پس از ثبت نهایی امکان جستجو و دیده شدن در صفحات وب را داشت، حال کافئین گوگل کافئین چگونه کار می کند.
قبل از آنکه گوگل از آپدیت کافئین گوگل استفاده کند، شاخص خود را در بخشهای G-botبه روز می کرد مجموعه ای از صفحات وب ( حدوداً 10٪ از وب) را هر شب را بررسی و به استخراج مطالب و اطلاعات اضافی درباره آن مانند متون های موجود برگشت به لینک های ورودی و سایر منابع پرداخته و مشخص می کند که صفحه مربوط به چه موضوعاتی است. صفحات پردازش شده باید در صف به انتظار اضافه شدن به فهرست می بودند.و باید این انتظار در صف به اتمام میرسید و پس از ثبت نهایی امکان جستجو و دیده شدن در صفحات وب را داشت، حال کافئین Google قادر به ورود و پردازش هر صفحه وب بطور جداگانه در عرض چند ثانیه پس از کشف بوده و آن را در فهرست بروز قرار میداد.
قادر به ورود و پردازش هر صفحه وب بطور جداگانه در عرض چند ثانیه پس از کشف بوده و آن را در فهرست بروز قرار میداد.

img

در حقیقت گوگل کافئین یک الگوریتم نیست و تنها یک تحول و تغییر اساسی در نحوه ایندکس صفحات توسط گوگل به منظور پاسخگویی به تعداد تصاعدی سایت ها و صفحات در اینترنتی بود.

نحوه بررسی رتبه بندی کافئین گوگل

احتمالاً متعجب می شوید که چگونه وب سایت شما در آپدیت جدید یعنی  Google Caffeine رتبه بندی می شود. از آنجا که کافئین Google استاندارد است اکنون می توانید به سادگی به جستجوی google.com برای کلمات کلیدی خود بروید و رتبه بندی های خود را به صورت خودکار بررسی کنید.

یعنی با توجه به این استاندارد می توانستید سریع تر اطلاعات و رتبه بندی مطالب خود را در جستجوی گوگل مشاهده کنید. به هر حال نباید تغییرات مهمی ایجاد شده باشد زیرا کافئین یک بروزرسانی فهرست بندی بود و نه ارزش گذاری به رتبه بندی مطالب، با این وجود ،Google  را قادر می سازد سیگنالهای با کیفیت و ارتباطی اضافی را جمع آوری کند که می تواند در الگوریتم رتبه بندی تاثیرگذار باشد. یکی از این موارد امکان تعیین ارتباط یک سایت یا صفحه برای چندین کشور  می بود که این بر خلاف روش قبلی که فقط مربوط به یک کشور در حال حاضر است.

گرچه به ما گفته می شود که در آپدیت گوگل کافئین Google Caffeine در نحوه رتبه بندی صفحات تأثیر نمی گذارد ، گوگل سیستم جدید را نه تنها برای فهرست بندی محتوای تازه بلکه برای ارائه آن در نتایج جستجو معرفی کرد. بدیهی است که در SERP ها تغییراتی ایجاد کرده، به خصوص تاثیر این آپدیت در جستجوی  QDF – Query Des merit Freshness مشاهده نمودند.

One thought on “گوگل کافئین ( Google Caffeine )

  1. سحر گفت:

    آپدیت جالبی بود ممنون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *