سئو چیست؟

سئو فرآیندی است که در آن یک سایت بیشترین و با کیفیت ترین ورودی را از طریق اشخاصی که در گوگل جستجو می کنند، به صورت طبیعی بدست می آورد.

سئو موثرترین و به صرفه ترین شیوه تبلیغات دیجیتال

به جرات می توان گفت سئو موثرترین و به صرفه ترین شیوه تبلیغات در فضای دیجیتال می باشد. موارد ذیل را می توان به عنوان برخی از دلایل ادعای فوق مطرح نمود: بر خلاف دیگر شیوه های تبلیغاتی به جای آنکه صاحب کسب و کار به دنبال مشتری بگردد، مشتری برای دستیابی به خدمت، جستجو کرده و صاحب کسب و کار را پیدا می نماید. اصطلاحا به این نوع تبلیغ، بازاریابی درون گرا (inbound marketing) می گویند. ورودی های ایجاد شده در این فرآیند از کیفیت بالایی برخوردار بوده و مطمئنا جزو مشتریان بالقوه می باشند. عمدتا هزینه سئو در مقایسه با دیگر شیوه ها بسیار به صرفه است، چرا که مبنای محاسبه هزینه تبلیغات معمولا بر اساس تعداد دیده شدن است، و در بهترین حالت ۹۰ درصد مشاهده کنندگان تبلیغات مخاطب و مشتری بالقوه آن تبلیغ نیستند در حالیکه صاحب کسب کار مجبور است هزینه کامل را بپردازد. و این ساختار در سئو کاملا برعکس می باشد. عمده شیوه های تبلیغی تا وقتی کار می کنند که شما هزینه نمایید به محض قطع هزینه، تبلیغات متوقف می شود، ولی در سئو اگر به صورت اصولی فرآیندها را طی نموده باشید، جایگاه شما ماندگار بوده و با هزینه اندکی می توانید موقعیت خود را در موتورهای جستجو تثبیت نمایید. بر خلاف دیگر شیوه های تبلیغی، هزینه سئو صرفا برای تبلیغ نیست، هزینه ای که انجام می شود صرف بهتر شدن سایت از نظر ساختار، محتوا، کد و اعتبار می شود. که میتوان همه این موارد را جزو هزینه های سرمایه ای در نظر گرفت که برای کسب و کار ماندگار می شود.

انتخاب هدف درست در سئو

در ابتدا باید اهداف یک مجموعه برای سرمایه گذاری در فرآیند سئو مشخص شود. مشخص نبودن اهداف و یا انتخاب اهداف نامناسب منجر به شکست یک کسب و کار در این روند خواهد شد. برای انتخاب هدف مناسب باید ابتدا به یکسری سئوالات پاسخ داد. به عنوان مثال: ” چرا کسب و کار ما می خواهد وارد سئو شود؟” ؛ “چرا می خواهیم در نتایج طبیعی گوگل باشیم؟” ؛ ” ملاک ما برای ارزیابی تحقق اهداف چیست؟”؛
در این فرآیند برخی اهداف مناسب و برخی نا مناسب هستند؛ یعنی در صورت انتخاب اهداف نامناسب ممکن است سرمایه گذاری ما در سئو به اندازه کافی موفق و به صرفه نباشد.
اگر اهداف بدرستی انتخاب شوند، براحتی می توان روش و پلان مفید برای کسب و کار را انتخاب نمود. کارشناسان گوگل فرست در تعیین اهداف مناسب و بهینه به شما کمک خواهند نمود.

مثالهایی از اهداف مناسب

– ما میخواهیم جلوی چشم تعداد زیادی از اشخاص باشیم که در خصوص فلان موضوع در حال تحقیق هستند و دوست داریم ترافیک سایت ما از جانب این گروه های خاص از کاربران باشد.
– ما به دنبال بالا بردن درآمد شرکت هستیم و دیدگاه ما به سئو و ترافیک طبیعی از گوگل در چارچوب یک از کانالهای فروش و جذب مشتری است.
– ما به دنبال بالابردن دانلود، یا افزایش عضویت در سایت هستیم.
– ما به دنبال بهبود چهره و ارتقای برند خود در میان مشتریان هستیم. (برندینگ) .

مثالهایی از اهداف نامناسب

  • ما نیاز به ترافیک داریم، هرچه ترافیک بیشتر بهتر. اگر هدف صرفا ترافیک باشد قطعا سئو انتخاب مناسبی نیست.
  • می خواهیم در یک کلمه خاص در صفحه اول یا فلان رتبه باشیم. تمرکز بر روی یک کلمه خاص و مشخص در صورت موفقیت معلوم نیست هدف به صرفه و پولسازی برای یک کسب و کار باشد.
  • ما میخواهیم فلان رقیب را از صفحه اول خارج کنیم یا در فلا ن کلمه بالای او قرار بگیریم. این هدف هم معلوم نیست منجر به کسب سود برای کسب و کار شود.
  • ما میخواهیم در پارامترهایی مثل دامین آتوریتی یا پیج رنک گوگل و … ارتقا پیدا نماییم. این پارامترها همگی توسط اشخاص و شرکتهای متفرقه ابداع شده و گوگل بیش از ۱۰ سال است که پیج رنک را بی اعتبار اعلام نموده است.

اقدامات اجرایی سئو

سئو شامل سلسله اقدامات متعددی می باشد، در صورتیکه هر یک از پلنهای سئو را از گوگل فرست تهیه نموده باشید در هر حال ترکیبی از اقدامات ذیل برای شما برنامه ریزی و اجرا می شود:
در فرآیند سئو درست انجام دادن و به موقع انجام دادن اقدامات فوق الذکر است که می تواند موفقیت شما و رسیدن به اهداف تعیین شده را تضمین می نماید.

کدام پلن سئو برای شما مناسب است؟

اینکه چه پلنی را برای سئو انتخاب نمایید، به اهداف انتخابی، وضعیت فعلی سایت کسب و کار، میزان بودجه در نظر گرفته شده و بسیاری المانهای دیگر مرتبط می باشد. کارشناسان گوگل فرست به شما کمک خواهند نمود تا بهترین پلن که مناسب کسب و کار شما می باشد را انتخاب نمایید. سئو یک رویه دائم و مداوم می باشد، و هیچ وقت برای یک کسب و کار که به دنبال توسعه خود می باشد تمام نمی شود. لذا در هر مرحله درصدی از اهداف کلان مشخص شده محقق می گردد

پلن های سئو

پلن کار محور در این پلن رویه زیر دنبال می شود:

  • کسب و کار متقاضی بررسی شده و از نظر نقاط ضعف و قدرت موجود، وضعیت رقبا، دامنه مخاطبین هدف و مجموعه کلمات کلیدی هدف مورد ارزیابی قرار می گیرد.
  • بر اساس ارزیابی صورت گرفته، فهرستی از اقدامات لازم برای تحقق هدف مد نظر متقاضی استخراج می شود بر اساس هدف مشخص شده بازه زمانی اجرای اقدامات از ۴ ماه تا ۱۲ ماه متغییر می باشد.
  • گزارش کاملی از تحلیل کسب و کار، و لیست اقدامات ضروری و جدول زمانبندی اقدامات به متقاضی ارائه می گردد و بر اساس آن قرارداد سئو منعقد می گردد.
  • بر مبنای جدول زمانبندی ارائه شده و مبتنی بر اقدامات انجام شده به صورت ماهیانه هزینه ها از متقاضی دریافت می گردد.

پلن نتیجه محور

مهمترین نتیجه حاصل از فرآیند سئو قرار گرفتن در صفحه اول و جذب ترافیک از این طریق می باشد، مهمترین مرجع برای ارزیابی وضعیت کلمات و ترافیک جلب شده، سیستم سرچ کنسول گوگل می باشد، در این سیستم به صورت دقیق و در بازه های زمانی مختلف دقیقا مشخص می گردد که چه کلماتی، چه رتبه هایی داشته و چه میزان ترافیک به سمت خود جلب نموده اند. به عنوان مثال در تصویر ذیل که مربوط به سایت یکی از مشتریان گوگل فرست میباشد مشخص است در بازه سه ماهه این سایت در نتایج جستجوی ۲۴۲ هزار نفر نمایش داده شده و از این تعداد ۹۹۲۰ نفر روی لینک این سایت کلیک کرده اند، میانگین رتبه کلمات نیز ۶.۹ می باشد.
همچنین در سرچ کنسول وضعیت تک تک کلمات جستجو شده نیز در جدولی مشخص است. و ارزیابی کاملی از وضعیت تک تک کلمات که در نتایج گوگل رتبه گرفته اند ارائه می نماید.

مبنای حصول نتیجه در این پلن تغییرات مثبت در سرچ کنسول و بالا رفتن میزان حضور سایت متقاضی در نتایج گوگل می باشد، نحوه عملکرد در این پلن به نحوه ذیل می باشد:

  • وضعیت فعلی سرچ کنسول و میزان حضور در صفحه اول در روز آغاز فرآیند به عنوان مبنا قرار می گیرد.
  • متقاضی ماهیانه مبلغ پانصد هزار تومان/یک میلیون تومان به عنوان هزینه اقدامات سئو پرداخت می نماید.
  • در پایان هرماه گزارشی از تغییرات وضعیت حضور در نتایج جستجوی گوگل به متقاضی ارائه می گردد.
  • بر اساس نتایج و پیشرفت حاصله مشتری تصمیم می گیرد که قرارداد را برای ماه بعد تمدید نماید یا خیر.
  • در صورتیکه متقاضی قرارداد سه ماهه منعقد نماید یک ماه به عنوان تست در اختیار او قرار میگیرد به این معنا که، در پایان ماه اول مشتری حق کنسل کردن دارد ولی در صورت تمایل به ادامه موظف است هزینه کامل سه ماه را بپردازد.

سئو کلمه کلیدی

در این پلن مشخصا بسته ای از کلمات کلیدی انتخاب شده و در خواست متقاضی لزوما رتبه گرفتن در آن کلمات خاص می باشد، به صورت کلی این روش برای عموم متقاضیان توصیه نمی شود چرا که هم هزینه بر تر بوده و هم اینکه ممکن است کلمات انتخاب شده در واقعیت صاحب کسب و کار را به اهداف و افزایش درآمد مناسب نرساند.

روند کار در این پلن به شرح ذیل می باشد:

  • سایت متقاضی و وضعیت رقبا کاملا بررسی شده و بر این مبنا برآوردی از زمان و هزینه و ریز عملکرد لازم برای اخذ رتبه مورد نظر استخراج می شود.
  • بر مبنای زمان، شرح اقدامات و هزینه استخراج شده، قرار داد سئو تنظیم میگردد.
  • بر مبنای اقدامات انجام شده هزینه های مربوطه به صورت ماهیانه پرداخت می گردد.
  • در صورتیکه متقاضی خواهان ضمانت بازگشت هزینه در صورت عدم وصول به صفحه اول باشد، باید از پلن های بیمه سئو استفاده نماید.

بیمه سئو

در صورتیکه متقاضی فرآیند سئو کلمه کلیدی خواهان ضمانت به معنای عودت کامل وجه در صورت پایان مدت قرارداد و عدم وصول به صفحه، باشد، باید یکی از پلن های بیمه ای ذیل را انتخاب نماید.

ردیف مبلغ قابل برگشت شرایط وجه بیمه
۱ کل مبلغ قراداد + بیمه عدم وصول به صفحه اول معادل ۵۰ درصد مبلغ قرارداد
۲ ۸۰ در صد (مبلغ قرارداد + بیمه) عدم وصول به صفحه اول معادل ۴۰ درصد مبلغ قرارداد
۳ ۶۰ درصد (مبلغ قرارداد+ بیمه) عدم وصول به صفحه اول معادل ۳۰ درصد مبلغ قرارداد
۴ کل مبلغ قراداد + بیمه عدم وصول به صفحه دوم معادل ۳۰ درصد مبلغ قرارداد
۵ کل مبلغ قراداد + بیمه عدم وصول به صفحه دوم معادل ۲۰ درصد مبلغ قرارداد

کوچینگ سئو

این پلن مخصوص مجموعه هایی می باشد که دارای وب مستر بوده و فرآیند اجرایی سئوی خود را توسط کارشناسان خود انجام میدهند.
این مجموعه ها در قالب قرارداد کوچینگ با پرداخت مبلغ ماهیانه، پانصد هزار تومان ، دوبار در ماه برنامه کاری سئو دریافت می کنند، این برنامه بر اساس ارزیابی دقیق وضعیت، عیب یابی و ارائه راه کارهای سئویی می باشد.
در صورتیکه تقاضای متقاضی محترم فراتر از این میزان کوچینگ باشد امکان پذیر بوده و در صورت برآورد هزینه به ایشان اعلام میگردد.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *
You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>