تازه ها

انتخاب هدف در بازاریابی دیجیتالی

اهداف هر کسب و کار در فرآیند دیجیتال مارکتینگ (بازاریابی دیجیتالی) با توجه به ماهیت و نوع خدماتی که ارائه می دهد متفاوت می باشد، و به ازای هدف مشخص شده برنامه کاری و اقدامات دیجیتال مارکتینگ متفاوت خواهد بود، در گوگل فرست سعی کرده ایم اهداف کسب و کارهای مختلف را به شرح ذیل به نحوی دسته بندی نماییم که 90 درصد کسب و کارهای موجود در ایران را پوشش دهد :

  • حضور اولیه در فضای مجازی

برخی از کسب و کارها که تا کنون در فضای مجازی حضور نداشتند، لازم است حضور اولیه خود در فضای مجازی را ساماندهی نمایند. این اقدم هم برای سرویسدهی و اطلاع رسانی برای مشتریان فعلی مفید می باشد هم مبنا و پایه ای بابت توسعه دیجیتال مارکتینگ به منظور توسعه بازار در آینده خواهد بود

  • بدست آوردن لید جدید

کسب و کارهایی که حضور اولیه در فضای مجازی داشته و خدمات محور بوده و یا کالاهای خاصی را عرضه می نمایند، عمده فعالیت بازاریابی آنها در راستای جمع آوری لیدهای جدید می باشد. لذا در حوزه دیجیتال مارکتینگ نیز اقدامات در همین راستا ساماندهی می شوند.

  • بالا بردن اعتبار برند (برندینگ)

کسب و کارهایی که مشتریان خود را داشته و در حد اولیه توسعه یافته اند یا دارای تولیدات خاصی هستند که به دنبال بالا بردن اعتبار برند خود می باشند. باید در فضای دیجیتال مارکتینگ به دنبال برندینگ خود باشند.

  • بالا بردن فروش آنلاین

کسب و کارهایی که فروش آنلاین داشته و به دنبال کانالهای بازاریابی برای بالا بردن فروش خود می باشند، باید از استراتژی خاص که منجر به افزایش فروش آنلاین می گردد استفاده نمایند.

  • بالا بردن فروش به مشتریان قبلی (ریتارگتینگ)

در برخی کسب و کارها الویت فعلی کسب و کار بالابردن فروش به مشتریان و یا مراجعه کنندگان قبلی می باشد،این دسته از کسب و کارها باید استراتژی خاص ریتارگتینگ را در فرآیند دیجیتال مارکتینگ دنبال نمایند.

  • بالا بردن میزان بازدید کننده سایت (افزایش ترافیک)

ماهیت برخی کسب و کارها به نحوی است که الویت جاری آنها بالا بردن ورودی های هدفمند و افزایش ترافیک می باشد. مثالی از این نوع کسب و کارها می تواند سایتهای خبری یا اطلاع رسانی باشد. این نوع کسب و کارها باید استراتژی خاص خود را پیگیری نمایند.

  • بهینه سازی نرخ تبدیل به مشتری (CRO)

بسیاری از کسب و کارها موفق شده اند به نقطه ای برسند که دارای ترافیک ورودی در فضای مجازی می باشند ولی این ورودی ها منجر به فروش برای آنها نمی گردد، اینجاست که مبحث بالا بردن نرخ تبدیل بازدیدکننده به مشتری به عنوان یکی از اهداف اصلی کسب و کار مطرح می گردد.

  • اهداف ترکیبی

با توجه به کسب و کار ممکن است ترکیبی از اهداف فوق را به عنوان هدف خود برگزیند و استراتژی مارکتینگ خود را بر آن مبنا قرار دهند.

ابزارهای دیجیتال مارکتینگ

با توجه به هدف یا اهداف انتخاب شده در روند دیجیتال مارکتینگ مجموعه ای از ابزارهای ذیل به همراه استراتژیهای مرتبط با اهداف برای توسعه کسب و کار انتخاب شده و برای اقدام مناسب برنامه ریزی می گردد. در واقع در مرحله انتخاب هدف استراتژی مشخص می شود و در این مرحله ابزارهای لازم برای نیل به اهداف معین می گردد .

طراحی و بهینه سازی سایت پایه ای ترین ابزار برای حضور در فضای مجازی و آغاز فرآیند دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت می باشد، که از اهمیت بالایی برخوردار بوده و ویترین اصلی فعالیت یک کسب و کار در فضای مجازی محسوب می شود، در بسیاری از مواقع کسب و کارها دارای سایت می باشند ولی سایت موجود نیاز به بهینه سازی و بهبود دارد. بر این مبنا خدمات مجموعه گوگل فرست در این حوزه به شرح ذیل می باشد:

  • طراحی سایت از صفر تا صد

این خدمت شامل تحلیل کامل نیازمندیهای سایت مبتنی بر اهداف، تولید رابط کاربری جذاب، طراحی فرآیند تجربه کاربری (UX) مناسب، طراحی و اجرا، تامین سرور و دامین و پشتیبانی کامل سایت می باشد.

  • بهینه سازی تجربه کاربری (UX)

از جمله موارد مهم و تاثیر گذار در تحقق اهداف یک کسب و کار، طراحی تجربه کاربری مناسب می باشد، بدین معنا که مسیر حرکت و ارائه اطلاعات به کاربران در سایت چگونه باشد تا بتواند منجر به یک تجربه کاربری خوب و منجر به کسب درآمد گردد.

  • بهینه سازی رابط کاربری (UI) و گرافیک

اولین چیزی که در برخورد کاربر با یک سایت به چشم می آید ظاهر گرافیکی می باشد، اینکه چقدر ظاهر یک سایت زیبا و استاندارد بوده و می تواند ارزشها و مفاهیم یک کسب و کار را به درستی منتقل نماید از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است.

  • بهینه سازی سرعت سایت

از پارامترهای مهم یک سایت برای جلب رضایت کاربران سرعت لود مناسب است که نیاز به بهینه سازی سرور و کد سایت در لایه های مختلف دارد.

  • بهینه سازی امنیت سایت

امنیت در فضای مجازی در لایه های مختلف و سطوح مختلف تعریف می شود، در مبحث سایتهای تجاری امنیت باید در سه سطح برآورده گردد، اول امنیت در برابر هک و نفوذ ، دوم امنیت در رابر ویروسها و بدافزارها، سوم امنیت تبادل اطلاعات بین کاربران و سرور سایت.

  • آمایش محتوا

در بسیاری از موارد سایتها ایجاد شده اند و از دیدگاه طراحی در زمان ایجاد مناسب بوده اند ولی از نظر محتوایی ضعیف بوده و ارزش خاصی را برای مخاطبان ایجاد نمی نمایند. در اینگونه موارد سایت نیاز به تدوین راهبرد محتوا دارند که بر مبنای آن راهبرد اقدام به تولید و انتشار محتوا نمایند.

بهینه سازی موتورهای جستجو (SEO)

یکی از بهترین شیوه های دیجیتال مارکتینگ مبحث سئو می باشد، در این روش حداکثر ورودی برای یک سایت از طریق موتورهای جستجو و به صورت طبیعی جلب می شود. با توجه به تجربه و تخصص ویژه گوگل فرست در این مبحث. خدمات بخش سئو در مطلبی جداگانه فهرست گردیده است.
یکی از بهترین شیوه های دیجیتال مارکتینگ مبحث سئو می باشد، در این روش حداکثر ورودی برای یک سایت از طریق موتورهای جستجو و به صورت طبیعی جلب می شود. با توجه به تجربه و تخصص ویژه گوگل فرست در این مبحث. خدمات بخش سئو در مطلبی جداگانه فهرست گردیده است.

بازاریابی موتورهای جستجو (SEM)

یکی از شیوه های مرسوم دیجیتال مارکتینگ استفاده از ابزارهای تبلیغاتی ارائه شده توسط موتورهای جستجو می باشد، متداول ترین و پرکاربردترین این شیوه ها استفاده از گوگل ادز می باشد. در این شیوه یک کسب و کار با پرداخت وجه به گوگل در نتایج جستجو با برچسب ad نمایش داده می شود. این شیوه برای اقدامات بلند مدت آنچنان به صرفه نمی باشد و توصیه گوگل فرست استفاده از سئو به عنوان یک سرمایه گذاری پایدار و طولانی مدت می باشد، ولی با توجه طولانی بودن فرآیند سئو، برای کمپینهای کوتاه مدت و مقطعی می توان از این شیوه بهره برد.

شبکه های اجتماعی

همانند وب سایت حضور در شبکه های اجتماعی، یکی از عناصر مهم و پایه ای برای دیجیتال مارکتینگ می باشد، مهمترین شبکه اجتماعی در ایران اینستاگرام بوده و در مرحله بعد تلگرام و لینکدین نیز می تواند به توسعه کسب و کارها کمک نماید. البته اگر کسب و کاری دارای مخاطب هدف خارج از ایران بوده و نیازمند فعالیت به زبانهای دیگر می باشد لازم است حتما در شبکه اجتماعی فیس بوک نیز فعالیت نماید. با توجه به اهداف و وضعیت فعلی یک کسب و کار خدمات قابل ارائه از سوی گوگل فرست به شرح ذیل می باشد:

  • حضور پایه در شبکه های اجتماعی و مدیریت حسابها
  • استفاده از تبلیغات اسپانسری اینستاگرام

در این سرویس با پرداخت وجه به اینستاگرام مطلب مورد نظر به کاربران نمایش داده می شود، در این شیوه میتوان به صورت مشخص دامنه سنی، منطقه جغرافیایی یا علائق مخاطبان هدف را مشخص نمود.

  • استفاده از اینفلوئنسرها

با توجه به نوع کسب و کار استفاده از اینفلوئنسرها می تواند برای بیشتر دیده شدن یک کسب و کار مفید باشد. در این خدمت با در نظر گرفتن ماهیت کسب و کار و میزان بودجه سعی می شود مناسب ترین اینفلوئنسر به کسب و کارها معرفی گردد.

  • برنامه ریزی برای حضور حداکثری در اکسپلور و سرچ اینستاگرام

از جمله فضاهای مناسبی که می تواند منجر به بیشتر دیده شدن یک کسب و کار در اینستاگرام گردد، حضور حداکثری در اکسپلور و سرچ اینستاگرام می باشد. اینستاگرام برای نمایش کسب و کارها در این فضاها از الگوریتم های خاصی استفاده می نماید. لذا برای بهره مندی از این امکان باید برنامه ای دقیق تدوین و اجرا گردد که منطبق بر الگوریتمهای اینستاگرام باشد.

  • گسترش دامنه مخاطبان در شبکه های اجتماعی

در صورت حضور اولیه و تولید منظم محتوا بر روی شبکه های اجتماعی، باید با استفاده از مکانیزم های مختلف اقداماتی انجام داد که پستها بیشتر دیده شوند بر این مبنا خدمات ذیل قابل ارائه می باشد:

  • طراحی کمپین

با توجه به اهداف تعیین شده برای دیجیتال مارکتینگ، لازم است در زمانهای مختلف کمپین هایی بر روی شبکه های اجتماعی تعریف گردد. کمپین ها عمدتا بر روی تخفیف های ویژه یا جوایز مانور می دهند.

  • طراحی CTA

یکی از تکنیکهای جلب مخاطب در شبکه های اجتماعی تعریف مکانیزمهای cta (call to action) می باشد، این اقدامات راهبردهایی است که مخاطبان شما را وادار می نماید در فضای مجازی اقدامی تعاملی انجام دهند. این اقدامات شامل لایک، کامنت، تگ کردن، هشتگ گذاری و … می باشد.

رپورتاژ آگهی

از شیوه های متداول در دیجیتال مارکتینگ استفاده از رپورتاژ آگهی است، رپورتاژ آگهی محتوای سفارشی شماست که در قالب متن خبر در قبال پرداخت وجه در پایگاه های خبری و خبرگزاری ها منتشر می گردد. با توجه به اهداف کسب و کار و بودجه می توان پیشنهادات رپرتاژ آگهی مناسب در اختیار کسب و کارها قرار داد، انتشار رپورتاژ آگهی در اکثر سایتهای خبری معتبر و خبرگزاری ها امکان پذیر می باشد.

تبلیغات بنری

از دیگر شیوه های متداول برای دیجیتال مارکتینگ استفاده از تبلیغات بنری در سایتهای پر مخاطب می باشد، البته با توجه به ماهیت کسب و کار و اهداف ممکن است این شیوه بازده مناسبی نداشته باشد، لذا گوگل فرست تلاش می نماید با توجه به تجربه موجود و در نظر گرفتن منافع کسب و کار بهترین گزینه ها در این خصوص را در اختیار مشتریان قرار دهد.

بازاریابی محتوا

در کلیه فرآیند های دیجیتال مارکتینگ بحث محتوا حرف اول را می زند، محتوا باید جذاب، مخاطب پسند، خلاصه، دست اول و غنی بوده و ارزش جدیدی برای مخاطب پدید آورد. همواره مطالب سرگرمی و آموزشی جزو محتواهای پر طرفدار و مناسب بوده اند. ولی با توجه به ماهیت کسب و کار و اهداف معین شده باید سند راهبردی محتوا تهیه شده و بر مبنای آن محتوا برای کسب و کار تولید و منتشر گردد. همچنین در روند بازاریابی محتوا استفاده از مدلهای مختلف محتوا مانند گرافیک، پوستر، اینفوگرافی، موشن گرافی، فیلم، کلیپ و … ضروری است. در کلیه این زمینه ها گوگل فرست با در اختیار داشتن تیم مجرب آماده ارائه خدمات می باشد.

تحلیل رفتار کاربران

همواره در فرآیند دیجیتال مارکتینگ تحلیل رفتار کاربران چه در تعامل با سایت و چه در شبکه های اجتماعی می تواند ضمن ارائه اطلاعات جذاب، قدم های بعدی فرآیند دیجیتال مارکتینگ را مشخص نماید. برای این تحلیل ها ابزارهای خاصی وجود دارد که لازم است از آنها بهره جست. در این تحلیل ها میزان تحقق اهداف ، و موانع رسیدن کاربران به نقاط هدف کاملا بررسی و تحلیل می گردد و اصطلاحا ایرادات موجود مشخص می گردد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *